Retki Luutsaareen

Miesten juttutupa teki 26.9 retken Luutsaaren kalapirtille suotuisan sään vallitessa. Menomatkalla Veijo kertoi Hämepohjan koulusta, jota hän itsekin aikoinaan kävi. Opetus siellä loppui jo 1960 luvulla.

Luutsaareen oli patikkamatkaa  parkkipaikalta noin 1,5 km. Menomatkalla ja perillä Veijo kertoi saaren historiasta, asukkaista ja taloista. Perillä tutustuttiin 1800 luvulta peräisin olevaan kalapirttiin, sen esineistöön ja historiaan. Kalapirtti sijaitsee Isojärven kansallispuiston alueella, mutta pirttiä hallinnoi yhdistys. Mukana oli kaikkiaan 12 henkilöä. Nuotiolla istuttaessa päätettiin lyhyen keskustelun jälkeen muuttaa nykyinen nimi miesten juttutupa muotoon äijäklubi.

Luutsaareen pääsi siltaa pitkin. Veijo kertoi alueen kesämökkiasutuksesta.
Luutsaaren talon pihassa tutustuttiin talon historiaan
Luutsaaren kalapirtti
Isojärvi
Kalapirtin kalustoa
Timo sytytti nuotion
Veijo, Olavi ja Veikko makkaranpaistossa
Pirtin venetalas
Lopuksi Veijo kertoi pirtin sisällä olevista esineistä ja kalastuksesta ennen muinoin, jolloin kalastusvälineinä olivat ennen kaikkea nuotat.