Puheenjohtajan palsta

Jämsän Seniorit ry / puheenjohtaja 2022 -> Hallituksen jäsen 2019 -2021

1.1.2022   Hyvät jämsäläiset Seniorit

Uusi alkava vuosi on Jämsän Senioreille sivu numero 39; kirjoittamaton aukeama. Tekisipä mieleni sanoa, että se on vielä puhdas ja lumivalkoinen.

Ennustamaan en tohdi lähteä, sillä alkuvuosi näyttää sen verran epävarmalta. Suunnitelmat keväälle on tehty ja tekemistä vaille valmiita. Mikä niistä sitten toteutuu ja mitä tallautuu koronan ja rajoitusten alle jää nähtäväksi.

Senioriliitossa on valmisteltu sääntöuudistusta, joka lähetetään piireihin ja yhdistyksiin kommentoitavaksi alkuvuoden aikana. Mitä muutoksia tulee paikallistasolle jää sekin nähtäväksi.

Hyvinvointialueet ovat rakenteilla ja päättäjät valtuustoihin valitaan aluevaaleisssa vielä tammikuussa. Ne koskettavat meitä senioreita ja kaikkia suomalaisia tavalla tai toisella. Sen takia on tärkeää, että annamme äänemme kuulua ja olemme aktiivisia.

Nyt alkaa jo kolmas koronavuosi. Sitä ei olisi uskonut maaliskuussa 2020 minkä edessä ollaan ja kauanko piinaa kestää. Pandemian olisi toivonut jo loppuvan, mutta uusia variantteja ja käänteitä rokotuksineen on riittänyt. Tällä tietoa ja näillä näkymin pystymme aloittamaan toimintamme 12.1. klo 13.00 seurakuntakeskuksessa poisnukkuneiden muistamisella ohjelmamme mukaisesti. Meillä on 10 kynttilää sytytettävänä.

Lopuksi haluan toivottaa teille arvoisat seniorit turvallista ja terveellistä Uutta Vuotta 2022. Uskon ja luotan, että siitä tulee meille mielenkiintoinen ja ehkä jännittäväkin.

Ollaan rohkeasti senioreita !

Simo Tyynelä

28.11.2021 Hyvät Seniorit

Sydämellinen kiitos näistä neljästä vuodesta, jotka olen saanut olla Jämsän seniorien hallituksessa. Niistä kolme vuotta puheenjohtajananne. Hallituksessa on ollut loistava yhteishenki ja tekemisen meininki. Myös koronarajoitusten aikana mietimme yhdessä, kuinka selvitä sen mukanaan tuomista haasteista.

Erityisen iloinen olen siitä aktiivisuudesta, jolla Te jäsenet olette monin tavoin osallistuneet toimintaamme. Jäsenkunnassamme on reippaita kerhojen vetäjiä, sekä teatteri-, retki- ja matkavastaavia. Kahvittelut ja arpajaiset ovat hoituneet erinomaisesti. Paras kiitos toiminnan järjestäjille on osallistuminen.

Uusia jäseniä olemme saaneet myös kuluvan vuoden aikana useita, vaikka alkuvuodesta jouduimmekin peruuttamaan lähes kaikki yhteiset tapaamiset ja retket.

Myös uusista jäsenistä moni on ottanut vastaan yhteisiä vastuutehtäviä hallituksessa, kahvinkeitossa ja arpajaisvastaavina. Ilman ahkeria ja vapaaehtoisia ei toimintaa voi järjestää. Kaikki yhdessä tehty ja koettu vahvistaa meitä yksilöinä ja yhteisönä.

Senioriliiton arvoihin kuuluu elämänmyönteisyys, itsensä ja toisten arvostaminen, vastuu itse ja muista, suoraselkäisyys ja perinteiden kunnioittaminen. Näiden arvojen varaan on helppo toimintaa rakentaa yhteistyössä Teidän kaikkien kanssa.

Ollaan rohkeasti senioreita. Meillä on vielä paljon annettavaa, elämänkokemuksen tuomaa henkistä turvaa tähän koronan värittämään aikaan. Osaaminen ja taito selvitä hankalistakin tilanteista on arvokasta tietoa. Pidetään huoli, että äänemme kuuluu myös tulevissa aluevaaleissa.

Suloista joulun odotusta ja valoisaaa tulevaa vuotta. Jatketaan yhdessä eteenpäin ja houkutellaan lisää uusia senioreita mukaan tähän innostuneeseen, aktiiviseen ja rohkeaan joukkoon.

17.06.2021
Hyvät senioriystävät

Alkukesän hento vihreys on jo vaihtumassa voimakkaampiin kesän väreihin. Ihanan lämmintä ja aurinkoista juhannusta myös meille lupailevat. Se onkin paikallaan tuon ankean ja tylsän koronakevään jälkeen. On mukava huomata, kuinka paljon olemme kaivanneet toistemme tapaamista ja yhteistä aikaa. Kevään ainoat tapaamiset ulkotiloissa onnistuivat yli odotusten. Kiitokset vielä kerran Heilan isäntäparille, Liisalle ja Simolle, järjestelyistä kevätkävelyn ja Niinijärven arboretum-retken suhteen. Molemmissa tapahtumissa myös sää suosi. Oli ihana tavata oikeasti kasvokkain.

Omalla paikkakunnalla on myös paljon nähtävää ja koettavaa. On keäteattereita ja museoita, sekä monenlaisia muita tapahtumia. Olemme sopineet museotreffeistä Pälämäkeen (7.7) ja  Aarresaareen (21.7) heinäkuun aikana. Toki kesän ja tulevan syksyn aikana siellä voi vierailla muulloinkin, kuin noina ehdotettuina aikoina. Heinäkuun ajan molemmissa museoissa on opastus paikalla. Yhdessä ystävien kanssa on kuitenkin mukavampaa. Kumpaankaan päivään ei tarvitse erikseen ilmoittautua. Museot perivät 2€ sisäänpääsymaksun.

Koska kevään ohjelma peruuntui lähes kokonaan, niin olemme järjestäneet tavanomaista enemmän tapahtumia kesän ajalle. Kokoontumisvajetta on selvästi syntynyt ja sitä yritämme paikata nyt kesän ja tulevan syksyn aikana.

Elokuulle olemme suunnitelleet risteilyä Päijänteellä. Sellainen on ollut senioreiden ohjelmassa aikaisempina vuosina ja nyt tuntui hyvältä ottaa sellainen jälleen ohjelmaan. Varsinaiset keskiviikkokerhot alkavat syyskuussa ja silloin pidämme myös kevätkokouksen, jotta mahdollisimman moni pääsisi osallistumaan. Kokoushan jätettiin pitämättä keväällä kokoontumisrajoitusten vuoksi. Kerhotoiminta alkaa myös syksyn aikana, siitä on informaatiota näillä verkkosivuilla. Sähköpostilla ja Vekkarin seurapalstalla ilmoittelemme myös.

Seurailkaa näiltä sivuiltamme tulevia tapahtumia ja tulkaa mukaan. Eiköhän nuo rokotukset jo kohta ala vaikuttaa niin, että yhteiset tapaamiset ovat terveysturvallisia.

Aurinkoista ja ihanaa kesää kaikille ! Tapaamisiin

Eira