Puheenjohtajan palsta

Eira Hietajärvi

• Jämsän seniorit ry, puheenjohtaja 2019 -
  • Keski-Suomen kansallinen senioripiiri ry, hallituksen jäsen

22.09.2019

Syysmietteitä

Aktiivinen syyskausi on alkanut, myös meillä Jämsän senioreissa.

Liiku, laula, tanssi, opettele uutta ja kokoonnu yhteen toisten kanssa. Siinä muutamia asioita, jotka tutkitusti ovat tärkeitä ihmisen hyvinvoinnin kannalta. Loppukesästä sain luettavaksi professori, aivotutkija Minna Huotilaisen kirjan; näin aivot oppivat.  Kirjaa lukiessani vahvistui käsitykseni yhteisten kokoontumisten ja yhdessä tekemisen tärkeydestä ihmisen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kannalta. Vuorovaikutuksessa aivot kasvavat ja kehittyvät myös aikuisiällä. Juuri tällaista vuorovaikutustaitosten kanssa aktiivinen senioritoiminta voi tarjota.

Liikkumista, uuden oppimista ja yhteisiä retkiä ja kokoontumisia on taas tarjolla tälle syksylle. Tulevan kevään ohjelmaa hallitus alkaa valmistella. Toiveita ja ideoita otamme vastaan. On tärkeää, että ohjelmasta muodostuu jäseniä kiinnostava.

Keski-Suomen piirin puheenjohtaja Reijo kokosi hieman tilastoja alueemme yhdistysten jäsenmäärän kehityksestä. Jämsän seniorit ry on niitä harvoja yhdistyksiä, jotka ovat onnistuneet kasvattamaan jäsentensä määrää. Se on hieno asia ja kertonee siitä, että toimintamme on houkuttelevaa.  Jokainen uusi jäsen vahvistaa yhdistystämme ja tekee meistä entistäkin elinvoimaisemman.  Uudet ihmiset tuovat myös uusia ideoita ja myös siten virkistävät toimintaamme. Kannustankin Teitä kaikkia kertomaan toiminnastamme ja houkuttelemaan tuttavianne mukaan tähän toimintaan. Patina-lehden mukana tuli muutamia liittymislomakkeita ja haastekisa uusien jäsenien hankkimiseksi. Lomakkeita saa lisää minulta ja jäseneksi voi liittyä myös verkkosivujemme kautta osoitteessa www.jamsa.senioriyhdistys.fi

senioriliitto on mukana Rohkeasti seniori-hankkeessa, jonka keulahahmoksi on saatu laulaja, tanssija ja koreografi Jorma Uotinen.  Hanke tulee näkymään myös Keski-Suomessa vuoden 2020 aikana. Hankkeen tavoitteena on ehkäistä ikäihmisten syrjäytymistä ja sosiaalisia ongelmia, vähentää yksinäisyyttä, edistää terveyttä, lisätä yhteisöllisyyttä ja osallistumista, kannustaa mukaan senioritoimintaan ja lisätä vertaistuen antamista ja auttamista. Loistavia tavoitteita kaikki, joiden toteutumiseen me kaikki voimme ainakin joiltakin osin vaikuttaa.

Uteliaasti  ja rohkeasti kohti tulevaa seniorisyksyä.

28.04.2019

Keväisiä tunnelmia

Kevätsää lämmittää,
luonnon kaiken herättää.
Katsokaa sulaa maa,
puut jo silmut saa.

Kauniista ja poikkeuksellisen lämpimistä huhtikuun päivistä olemmekin saaneet nauttia.  Enpä muista, että huhtikuun loppupuolella olisi koivut vihertäneet, niin kuin nyt. Räystäspääskykin tutki jo tänään pesäpaikkaansa. Neljä vielä valkoturkkista jänistä etsi ihmeissään suojaa kuusten katveesta, oli tainnut aikainen kevät yllättää heidätkin. Luonnon seuraaminen on erityisen palkitsevaa näin keväisin.

Kuluneen talven keskiviikkokerhot ja niiden monipuoliset ja erilaiset teemat on nyt kuultu ja koettu. Kiitos kaikille aktiivisesta osallistumisesta. Keskiviikkoisin keskimäärin 70 senioria on tavannut Jämsän seurakuntakeskuksessa. Monta aihetta kuultiin ja kaikuipa komea yhteislaulukin kevään aikana.

Uimahallissa ja kuntosalilla on käyty ahkerasti kuntoa kohottamassa ja miesten juttutupa on kokoontunut. Kaikki nämä kerhot jatkavat ensi syksynä. Viiniklubi kokoontui ensimmäisen kerran viime viikolla, meitä oli paikalla kymmenen ja kaikki yhdessä päätimme jatkaa tutustumista viinien maailmaan ensi syksynä.

Retkiä ja matkoja on vielä kevään aikana tulossa. Valamoon lähdetään päiväretkelle toukokuun alussa.  Albanian matkalaiset starttaavat toukokuun puolenvälin tienoissa, ja loppukuusta on vielä toukosiunaus Morvassa, sekä kevätretki Länkipohjaan. Kaikille retkille  ei ihan kaikki ole mukaan sopineet.  On erityisen tärkeää perua oma paikka ajoissa, jos ei matkalle pääse. Varasijoilla oleville on mukava ilmoittaa sen verran ajoissa, että he ennättävät valmistautua matkaan mukaan.

Otan  erittäin mielelläni vastaan palautetta jaa kehittämisideoita toiminnastamme. Samoin kaikki hallituksen jäsenet ovat valmiita kehittämään toimintaamme. Muutamia hyviä ehdotuksia olenkin jo saanut. Kiitos niistä.

Uusi toimintakautemme alkaa syksyllä retkellä Turun seudulle, retkelle on vielä runsaasti paikkoja jäljellä. Ilmoittautukaa matkaan mukaan viimeistään kesäkuun loppuun mennessä. Keskiviikkokerhot alkavat tuttuun tapaan 11.9.2019, kerhojen paikka ja aika on entinen. Kuntosali ja uimahallin vesivoimistelu alkaa viikolla 36.

Seurailkaa ilmoittelua verkkosivuilla ja Vekkarissa.

Oikein aurinkoista, lämmintä ja leppoisaa kesää kaikille

15.01.2019

Lisää kerhoja !?

Hyvää kuluvaa vuotta vielä kerran kaikille! Näin vuoden alkuun perinteisesti liittyvät erilaiset lupaukset. Tehdään ruoka-, tai juomataparemontteja, aloitetaan uusi harrastus, tai kuntoilu jne. Hyvä elämä ja terveys on meillä kaikilla tavoitteena.

Jokaisella meistä on tarve kuulua johonkin isompaan, tai pienempään ryhmään. On hyvä olla samanhenkisten ihmisten kanssa. Ryhmässä voi jakaa ajatuksiaan ja tunteitaan, tai tehdä jotain mukavaa yhdessä. Uuden oppiminen senioreiltakin vielä onnistuu.

Jämsän seniorit tarjoaa jo nyt monenlaista mukavaa toimintaa jäsenilleen. On keskiviikkokerho, jossa voi tavata ystäviä ja kuunnella monenlaisia luentoja eri aiheista. On hyvän kunnon ylläpitämiseksi kuntossali ja vesivoimistelu. Miesten juttutupa aloitti viime syksynä ja näyttää ottaneen paikkansa.

Uusia kerhoja sopii ohjelmaamme vielä lisääkin. Olisiko Sinulla kiinnostusta koota yhteen jonkun itseäsi kiinnostavan aiheen ympärille väkeä? Kerhon ei tarvitsisi kokoontua joka viikko; pari kolme kertaa kaudessa riittäisi. Hallitus auttaa mielellään alkuun. Keski-suomen senioripiiri on järjestämässä koulutusta kerhojen vetäjille. Ideoita eri kerhoista voi käydä vakoilemassa vaikka muiden senioriyhdistysten verkkosivuilta.

Aktiivista ja innostunutta kevätkautta !

19.12.2018

Piparintuoksua

Kuluneen vuoden viimeinen yhteinen tapaamisemme viritti mielet tulevaan jouluun. Onneksi taidamme sittenkin saada valkean joulun tänne Jämsään. Lumipeite onkin erityisen tervetullut tähän vuoden pimeimpään aikaan. Vielä joulun aika kaikkine valoineen ja tuoksuineen olkoon meille kaikille lepoa ja rauhaa tuova ajanjakso.

Piparin tuoksua, tonttujen juoksua,
sitäkö joulu on ?
Liirettä, huisketta, salaisuuskuisketta,
sitäkö joulu on ?

Aloittelevana puheenjohtajana koen olevani etuoikeutettu saadessani toimia näin upeassa joukossa. Reijo on toiminut esimerkillisenä puheenjohtajana ja on kuluneen vuoden aikana hienosti opastanut minua puheenjohtajuuteen. Olen huomannut, että Jämsän seniorit on erinomaisen aktiivinen ja toimiva ryhmä. Monenlaista osaamista ja aktiivisuutta löytyy joukostamme. Ei ole lainkaan itsestään selvää, että toimintaan osallistuu näinkin laaja joukko, kuin meillä.

Kevään 2019 ohjelman olette jo toivottavasti kaikki saaneet. Se löytyy kokonaisuudessaan myös näiltä uusilta verkkosivuilta. Aktiivista ja toimeliasta kevättä tuo ohjelma lupaa. Monipuolisesti on tarjolla tietoa, taitoa, kulttuuria, liikuntaa, musiikkia ja retkiä. Tervetuloa taas mukaan,

Syksyn ohjelma suunnittelun hallitus aloittaa heti vuoden alussa. Kun Teillä on ideoita ja ajatuksia, tuokaa viestiä. Kuuntelen mielelläni ja yhdessä hallituksen kanssa katsomme, mitä kaikkea voimme toteuttaa.

Oikein hyvän joulun ja aktiivisen uuden vuoden toivotukset Teille kaikille Jukka Salmisen joululaulun myötä:

Joulun saapuu jokaiselle,
lapselle ja aikuiselle.
Sydämiimme joulun lahja seimen luona annetaan.

Aikaisempia blogikirjoituksia puheenjohtajilta:

Pjblogi 1/2018                      Pjblogi 2/2018