Puheenjohtajan palsta

Eira Hietajärvi

• Jämsän seniorit ry, puheenjohtaja      2019 - 2021
  • Keski-Suomen kansallinen senioripiiri ry, hallituksen jäsen

30.11.2020 Hyvät seniorit

Erikoinen syyskausi alkaa olla lopuillaan. Korona tuntuu kurittavan meitä yhä kiihtyvällä tahdilla. Valitettavasti joudumme perumaan syksyn päätösjuhlaksi kaavailemamme Annan päivän konsertin.

Kuluneen syksyn aikan on monesti jouduttu pohtimaan, kannattaako kokoontua. Olemme kuitenkin hallituksessa keskusteltuamme päätyneet järjestämään tapahtumia jäsenistöllemme. Kokoontuminen on ollut monen seniorimme toive ja tahto. Eristäytyminen viime keväänä koronan vuoksi tuntui monesta ahdistavalta. Toive tavata toisia ihmisiä turvallisissa merkeissä on ollut kaikkien mielessä.

Seurakuntakeskuksessa on pystytty hyvin säilyttämään turvavälit. Käsidesit ja maskit ovat myös olleet ahkerassa käytössä. Onneksi kaikki on sujunut hyvin ja terveysturvallisesti. Vaikka kaikki onkin sujunut hyvin, on kuitenkin jatkuvasti saanut omassa mielessään pohtia, onko tämä sittenkään oikein. Valtakunnalliset ohjeet ovat olleet aikalailla ristiriitaisia ja hämmentäviä.

Hyvin ymmärrän myös niitä senioreita, jotka eivät ole rohjenneet yhteisiin tilaisuuksiin tulla. Toivottavasti tuleva vuosi on tässä suhteessa toisenlainen, eikä kenenkään tarvitse miettiä, uskaltaisiko kotoa lähteä muita tapaamaan.

9.8.2020     Hyvät senioriystävät

Kevään eristyneisyyden ja hiljaiselon jälkeen on aika katsoa tulevaan. Pieniä harmistuksen tunteita nuo viimepäivien korona uutiset aiheuttavat. Viime kevään tunnelmaa ja kaiken toiminnan loppumista tuskin kukaan enää kaipaa.

Hallitus kokoontui elokuun alkupuolella ja pohdimme miten toimintaa voisimme turvallisesti käynnistää uudelleen. Perinteisten keskiviikokerhojen lisäksi tarvitsemme myös muita tapahtumia. Ystävien tapaaminen on tärkeää mielenterveystyötä. Toivottavasti koronatilanne pysyy sellaisena, että tapaamiset ovat jälleen mahdollisia. Koska tilanne on kuitenkin vielä epävarma, olemme päättänet kirjata ohjelmalehtiseen vain keksiviikkokerhojen aiheet tältä syksyltä. Kerhojen, retkien ja teatterin osalta on tärkeää seurata näitä nettisivuja sekä ilmoituksia Vekkarissa. Laitamme tapahtumista tietoa myös sähköpostiin. Koska kaikille ei sähköpostia ole käytössä, toivonkin, että viette viestiä tapahtumista myös toisillennne.

Ohjelma julkaistaan verkkosivuilla ja on sieltä vapaasti tulostettavissa. Keskiviikkokerhoissa on ohjelmalehtisiä myös jaossa.

Olemme suunnitelleet lähiseudulle suuntaavia retkiä, keväältä peruuntunut Hämeenlinnan retki mahdollisesti toteutuu. Bussimatkalle otamme vain n.30 henkilöä, jotta autoon saadaan matkustajat väljästi sijoitettua. Uimahallin vesijumppa ja Gradian seniorikuntosali ovat tauolla vielä ainakin syyskuun puoliväliin saakka. Yhteisiä kävelytapahtumia järjestämme mahdollisuuksien mukaan. Vaasaan ja Uumajaan suunniteltu matka on peruttu.

Keskiviikkokerhoissa noudatamme viranomaisten ohjeita. Tuolit asetetaan seurakuntakeskuksessa väljästi ja käsidesiä on paikalla tarjolla. Ylimääräisiä kontakteja välttääksemme emme järjestä kahvitusta eikä arpajaisia, näin ainakin alkuun. Ensimmäinen keksiviikkokerho kokoontuu näillä näkymin keskiviikkona 9.9. klo 14.00 alkaen.

Turvallista ja tervettä syksyn alkua toivon meille kaikille

24.03.2020

Erilainen kevät

Tämä kevät tulee varmasti jäämään mieleen aikalailla erilaisena kuin aiemmat keväät.

Aurinko lämmittää ja sulattaa vähäisen lumen, linnut palaavat, kasvit nousevat maasta kuten ennenkin. Silti mikään ei ole kuin ennen. Kummallinen koronavirus on tullut ja muuttanut kaiken.

Meidän on määrätty pitämään fyysistä etäisyyttä toisiimme. Kaikki kokoontumiset on kielletty ja yli 70- vuotiaita erityisesti on kehoitettu pysymään kotona.
Tämä sosiaalinen eristäminen on tarpeen, jotta välttyisimme pahimmalta henkeä ja terveyttä uhkaavalta vaaralta ja jotta erinomainen terveydenhuoltomme pystyisi hoitamaan väistämättä eteen tulevat tapaukset.

Nyt on aika presidentin sanoin otta henkistä läheisyyttä toisiimme. Puhelimen välityksellä virukset eivät leviä. Voimme tukea toisiamme ja lievittää yksinäisyyden tunnetta soittamalla. Mitä Sinulle tänään kuuluu? Siis tämän päivän ja tulevien viikkojen tärkein kysymys.

Keskiviikkokerhojen ja muiden tapaamisten puuttuessa juttukumppani löytyy meistä senioreista. Soittelemme ja meille saa soittaa.

Turvallista ja tervettä kevättä meille kaikille !

Toivoo Eira